Vraag
&
Antwoord

Overstappen is de normaalste zaak van de wereld. Als je het vaker gedaan hebt tenminste.
Anders kunnen we het ons goed voorstellen dat je nog vragen hebt. De meest voorkomende hebben we hieronder geplaatst.
Mocht uw vraag er niet tussen staan, dan kunt u ons contacteren via ons contactformulier.
De vragen zijn onderverdeeld in 5 categorieën:
1. Huidige leverancier
2. Tarief en verbruik
3. Overstappen
4. Groene en Grijze Stroom
5. Algemeen

Wanneer kan ik overstappen?

In principe kan dit altijd. Maar dit is vanzelfsprekend wel afhankelijk van de contractperiode met uw huidige energieleverancier. Als er een lopend contract is, dan kan er een boete of opzegvergoeding gegeven worden door de huidige leverancier. Hier zijn algemene richtlijnen voor.

Hoe hoog is een eventuele opzegvergoeding?

Dat hangt af van de resterende tijd op het lopende contract.
In principe kunt u onderstaande tabel aanhouden:
- Korter dan 1,5 jaar: €50/ stroom + €50 / elektriciteit
- Tussen 1,5 en 2 jaar: €75/ gas + €75 elektriciteit
- Tussen 2 en 2,5 jaar: €100/ gas + €100 elektriciteit
- 2,5 jaar of meer:        €125/ gas + €125 elektriciteit

Krijg ik dezelfde energie geleverd als bij mijn huidige energieleverancier?

Ja. De energie die u nu wordt geleverd, wordt geleverd via de leidingen van uw netbeheerder. Deze energie is dus exact hetzelfde als bij uw buurman en in uw hele wijk. Toch kan het zijn dat uw buurman een lager tarief betaalt omdat zij bij een andere energieleverancier zitten of omdat zij bij dezelfde leverancier zitten maar een vast tarief hebben en u een variabel tarief.

Zijn er kosten verbonden aan het overstappen naar een andere leverancier?

Normaliter zijn er geen kosten aan de overstap verbonden. Het vergelijken van de tarieven is onderdeel van de service van Dat Kan Beter waarvoor geen kosten in rekening worden gebracht.
Alleen als er een opzegvergoeding is, omdat u nog in uw contractperiode zit, kan er een ‘boete’ worden gehanteerd door uw oude energieleverancier.

Hoe weet ik of Dat kan beter mij een beter tarief biedt?

Tarief Advies gebruikt enkel uw huidige tarief als uitgangspunt. Wij berekenen voor u de totale prijs die u betaalt maar laten u ook het tarief per energiesoort weten.
Op het moment dat wij een tarief bij u neerleggen doen wij dit altijd naast uw oude tarief. Zo ziet u direct de besparing.

Waar vind ik mijn huidige tarief?

U heeft in ieder geval twee tarieven als het gaat om energie. Een tarief voor het gebruik van gas en een tarief voor elektriciteit. Dit tarief vindt u op uw maandelijkse factuur. In bepaalde gevallen, heeft u ook een piek en/of een daltarief.

Hoe kom ik achter mijn huidige verbruik?

Dit kunt u eenvoudig terugzien in uw maandelijkse overzicht of op uw factuur. Veel energieleveranciers hebben tegenwoordig een app die u op uw telefoon kunt downloaden of een inlog-gedeelte op hun website die deze informatie aan u doorgeeft.

Hoe weet ik of mijn energieleverancier 100% groene stroom levert?

Wij kunnen dat voor u uitzoeken maar ook is uw energieleverancier verplicht dit op de factuur of website te vermelden onder de noemer ‘stroometiket’.

Hoe werkt Dat Kan beter?

Dat Kan Beter houdt de prijsveranderingen bij in de markt. Wij hebben samenwerkingen met alle grote energieleveranciers. Hierdoor zien wij direct bij welke leverancier het beste tarief voor u mogelijk is.

Wat doet Dat Kan beter met mijn gegevens?

Met uw gegevens wordt veilig omgegaan. Deze gegevens gebruiken wij om u te kunnen contacteren via de telefoon met een offerte of indien wij meer informatie nodig hebben. Als u heeft aangegeven zich te abonneren op de nieuwsbrief, sturen wij u gratis updates als er een mogelijk lager tarief beschikbaar is.

Waarom kan dat kan beter mij een lager tarief aanbieden?

Na uw vaste contractperiode wordt uw energietarief vaak omgezet naar een variabel tarief. Wij vergelijken dit tarief met overige (vaste) tarieven. Hierdoor kunnen wij over een langere periode een vaste besparing voor u bedingen.

Wat is het verschil tussen groene en grijze stroom?

Groene stroom is elektriciteit die uit duurzame Nederlandse bronnen wordt opgewekt. Grijze stroom is een verzamelnaam voor elektriciteit die uit uitputbare bronnen zoals steenkolencentrales en uit natuurlijke bronnen uit het buitenland is opgewekt.

Waarom is groene stroom uit het buitenland grijze stroom?

In bepaalde landen wordt al tientallen jarenlang energie opgewekt uit groene bronnen. Toch noemen we dit grijze energie. Deze centrales zijn namelijk al vrij oud en dragen niet bij aan de verduurzaming van de opwekking van energie.

Ik wil graag overstappen maar hoe zit dat met de overstap boete?

Die wordt vaak vergoed door de nieuwe energieleverancier. Dit is afhankelijk van een aantal factoren zoals contractduur en contracttype. Maar over het algemeen wordt deze vergoed door de nieuwe energieleverancier.

Hoe ontvang ik de offerte?

Aan de telefoon stellen wij u nog enkele vragen en ontvangt u van ons een actueel tarief. De offerte wordt u vervolgens vanuit de energieleverancier direct toegestuurd.
Uw contract is dus altijd direct met de energieleverancier.

Waar kan ik terecht met vragen?

U kunt ons mailen via [email protected] en telefonisch zijn wij tussen 10.00 en 17.00 te bereiken via het algemene telefoonnummer.

Hoe wordt de overstap geregeld?

Dit is een geautomatiseerd proces. Als u tevreden bent met uw nieuwe tarief, en u gaat akkoord met de overstap, dan neemt uw nieuwe energieleverancier de aanvraag over. Zij melden u aan bij de netbeheerder, en in uw nieuwe contract staat de datum waarop zij de levering over zullen nemen.

Moet ik verder nog wat doen?

In bepaalde gevallen dient u de meterstanden aan uw huidige energieleverancier door te geven. Dit is afhankelijk van uw type meter. Wij helpen u hier graag bij.

Kan ik zonder energie komen te zitten bij het overstappen?

Nee. De overstap is een administratief proces. De leverancier stopt met de administratie hiervan, op het moment dat de nieuwe leverancier het contract heeft opgenomen.
De netbeheerder is verantwoordelijk voor de levering van zowel gas als elektriciteit en blijft daarom gewoon doorleveren.

Aan wie geef ik de meterstanden door?

Deze geeft u door aan de oude leverancier. Mocht dit normaliter automatisch gebeuren, dan wordt dit gedaan op basis van een schatting. U kunt dit vergelijken met de actuele standen en alsnog doorgeven.
Dit kan door contact met hen op te nemen en een foto te maken van uw meterstanden.

Moet mijn energiemeter vervangen worden?

Dat hangt van de huidige meter af. Mocht dat al een slimme meter zijn, dan is dat niet nodig. Als het nog geen slimme meter is of als deze nog geïnstalleerd moet worden, dan kunnen niet alle contracttypen beschikbaar zijn.

Is groene energie duurder dan gewone energie?

Zowel groene energie als ‘gewone’ of grijze energie wordt door de overheid gesubsidieerd. Hierdoor is het zo dat er praktisch geen prijsverschil tussen de twee energie types zijn.

Moet ik betalen voor een andere meter?

Nee. Bij sommige energiecontracten is het nodig om een slimme meter te installeren. Deze wordt door de netbeheerder gratis aangeboden. Mocht je nog geen slimme meter hebben, of mocht je niet op de gratis aanbieding zijn ingegaan dan kun je deze aanvragen. Dit kun je op de website van je netbeheerder doen.

Ik wil me toch bedenken, tot wanneer kan dat?

Binnen de gehele Europese Unie zijn consumenten altijd beschermd mochten zij toch van gedachten veranderen. Hiervoor geldt een bedenktijd van twee weken of veertien kalenderdagen. Zonder opgave van reden kun je in deze periode de overstap annuleren door contact op te nemen met de nieuwe energieleverancier.

Waarom zou ik overstappen?

Consumenten stappen over om verschillende redenen. De meest voorkomende is het besparen op de vaste lasten.
Daarnaast ook de duurzaamheid van de energieleverancier. Bepaalde energieleveranciers leveren voornamelijk grijze stroom in plaats van groene stroom. De meest voor de hand liggende reden is echter de impact op de vaste lasten verlichten.

waarom is mijn energierekening hoger geworden?

Dat kan verschillende oorzaken hebben. Uw contractperiode kan geëindigd zijn waardoor uw energieleverancier u op een variabel tarief mag plaatsen. Ook kan het zijn dat u meer thuis bent, door bijvoorbeeld thuis werken. Hierdoor gebruikt u meer energie, en stijgen de stookkosten.

is energie in de winter duurder dan in de zomer?

Nee. De prijs van de energie heeft niet met de seizoenen te maken. Wel is het zo dat de dagen 'korter' zijn in de winter. Het is vroeger donker en het is later licht. Dit betekent dat er ook meer elektriciteit verbruikt wordt en vaak stijgt het gebruik van gas mee. Dat is een van de voornaamste redenen dat een energierekening hoger uitvalt in de winter.

IK WIL OVERSTAPPEN MAAR HET HUIDIGE CONTRACT STAAT NIET OP MIJN NAAM.

In dit geval dient er overlegd te worden met de contractant. Tarief Advies heeft altijd autorisatie nodig van de persoon op wiens naam het contract geregistreerd staat. Zo weten wij zeker dat de correcte persoon het heeft aangevraagd.

Kan ik van netbeheerder wisselen?

Nee. In Nederland zijn er slechts een paar netbeheerders. Acht om precies te zijn. Zij beheren de gehele infrastructuur. De gasleidingen, elektriciteitsleidingen enzovoorts. Het is dus niet mogelijk om te wisselen van netbeheerder omdat zij verantwoordelijk zijn voor de levering in een gehele regio.